Mit mesél a hozzáadott pedagógiai érték?
Magyarországon nagy hangsúlyt kap a
családi háttér befolyása, azonban ez csak egy tényező. A gyerekek idejük
nagyobbik felét iskolában töltik. Ezért is olyan fontos, hogy megvizsgáljuk az
iskola, mint környezet milyen hatással van rájuk; a tudásukra, a kompetenciáik
fejlődésére. Itt lép a képbe a pedagógus, aki felelősséget vállal a gyerekek
irányított fejlesztéséért. Így felmerül a kérdés, hogy vajon milyen mértékben
hatnak a diákokra a tanárok, illetve az adott közoktatási intézmény. Mennyi a
hozzáadott pedagógiai érték?
Ennek megállapításához először meg kell
határoznunk ennek fogalmát. A hozzáadott pedagógiai értékkel a
kompetenciamérések kiértékelése során találkozhatunk. Ez az index azt hivatott
kifejezni, hogy az iskola mennyivel járul hozzá a tanulók tudásához, képességei
és készségei fejlesztéséhez. Tulajdonképpen az iskolai munka minőségének és
hatékonyságának mutatója. De mitől lesz minőségi ez a munka, mitől lesz
eredményes egy iskola?
Ez utóbbi nézőpont kérdése, de egy
tényező mindig állandó: a pedagógus. A
hozzáadott pedagógiai érték tehát a tanárok munkáját vizsgálja, illetve annak
hatékonyságát, eredményességét. Minden pedagógus rendelkezik diplomával, ami
elvileg a szakmai hozzáértését tükrözi, de a főiskolán és egyetemen eltöltött
idő nem biztos, hogy az államvizsga letételével befejeződik, hiszen rengeteg
továbbképzés, tanfolyam áll a tanárok, az iskolák rendelkezésére. Természetesen
a megszerzett tudás felhasználása nagyban függ az egyéntől, vagy akár a
tantestület oktatási kultúrájától.
De hogy is mérhetjük meg a hozzáadott
pedagógiai értéket? Két módszer is van, ennek a megmérésére. Az első esetben
két mérési pontot veszünk figyelembe: az oktatási folyamat elején és végén mért
eredményeket. Ezek figyelembevételével a két eredmény különbsége mutatja meg a
keresett értéket. Egy mérési pontból is kiindulhatunk, de ahhoz szükséges a
háttértényezők vizsgálata is. Ha az utóbbi ismeretével meg tudjuk
hozzávetőlegesen határozni, hogy a gyermek képességeinek mekkora része hozott
tudás, és mennyit tesz hozzá az iskola, akkor világosan látszik a hozzáadott
pedagógiai érték.
A két mérés közül bizonyos szempontból
talán megbízhatóbb a két mérési ponttal való számítás, hiszen egy-egy gyerek
esetén könnyen összehasonlítható a két mérés eredménye. Viszont a tanuló
csoport tagjainak tudáskülönbsége megnehezíti a tanulók önmagukhoz viszonyított
fejlődésének vizsgálatát. Illetve tény, hogy minden egyes diák rendelkezik
hozott tudással, képességekkel, melyeket nagyban befolyásol a családi háttere.
Ezt veszi alapul a másik mérési minta, melynek tehát előfeltétele egy tanulói
kérdőív kitöltése. Ezt magasabb szintű vizsgálatok esetén alkalmazzák inkább,
például az Országos Kompetenciamérés során. Ilyenkor telephelyenként vizsgálják
a tanulókat és így az intézményt. A Tanulói kérdőívet az OKM része ként
töltetik ki a minden évben a 6., 8. és 10. évfolyamosokkal. Ezt otthon kell
kitölteniük. Hátránya, hogy személyes adatokra kérdez rá, melyeket vagy
bizalmatlanul meg sem osztanak a diákok, szülők, vagy a reálistól eltérő, a
normához közelítő válaszokat adnak meg. Összességében, országos szinten azonban
ez az átlagértékeket nem befolyásolja. Az eredményeket pedig elektronikusan
rögzítik, és ha egy intézmény nem ad le elegendő Tanulói kérdőívet, akkor az
adott iskolát ebből a szempontból nem tudják kiértékelni, így a hozzáadott
pedagógiai értéket sem tudják megállapítani.
Az alábbiakban sorra veszem, hogy milyen
háttértényezők vizsgálata szükséges, a helyes következtetések levonásához. A
Tanulói kérdőívnek 3 alanya van: a tanuló, a szülők és az iskolai környezet.
Vizsgálja azt, hogy a tanuló milyen családi környezetből érkezett, a szülei
mennyire iskolázottak, bevételüket fordítják-e kultúrára, szórakozásra, családi
üdülésre, mely a gyerek szellemi és lelki fejlődését segítené, tehát vizsgálja
a szocioökonómiai és a szociokulturális körülményeket. Illetve a kérdőív
kitöltésével az is kiderülhet, hogy a szülő mennyit foglalkozik gyermeke
iskolai életével. Az oktatási intézménynek feladata az ideális feltételekről való
gondoskodás. Jó, ha az iskola tud megfelelő lehetőségeket, eszközöket
biztosítani. Például, ha az iskola rendelkezik könyvtárral és számítógépekkel,
akkor az nagy segítséget nyújthat azoknak a tanulóknak, akik otthon nem jutnak
ilyesmihez. A háttérkérdőív arra is rákérdez, hogy milyen időközönként váltott
iskolát és így osztályt a gyerek. A tanulói attitűd és motiváltság is hangsúlyt
kap, illetve a diákok tanórán kívüli tevékenységei.
Ezek alapján a tényezők alapján becslik
meg, hogy adott összetételű, adott hátterű osztálytól milyen átlagos
teljesítményt várhatunk. Majd az így meghatározott értékhez viszonyítunk. Amit
fontosnak tartok kiemelni, hogy ezekkel a mérésekkel nem egy-egy diákot, hanem
egy osztályt, sőt egy iskolát vizsgálnak.
Adott intézmény háttér-indexe alapján
várt adatokból már meghatározhatjuk a hozzáadott pedagógiai értéket, úgy hogy a
mért eredményekkel összevetjük és a két érték különbségét vesszük. A két érték
közötti eltérés megmutatja, hogy az iskola tanulói a vártakhoz képest jobb vagy
rosszabb teljesítményt nyújtottak egy kompetenciamérés során, vagyis hogy az
iskola a valóban a diákok fejlődését szolgálja-e.
Most vegyünk példaként két intézményt.
Az egri Wigner Jenő Műszaki, Informatikai Középiskola és Kollégiumot és az
ugyancsak egri Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégiumot
fogjuk a továbbiakban a hozzáadott pedagógiai érték tekintetében vizsgálni. Az
intézményeknek azt a telephelyét vesszük figyelembe, ahol a szakközépiskolai
képzés működik. Az összehasonlításhoz a 2014-es Országos Kompetenciamérés 10. évfolyamára
vonatkozó FIT jelentését használom fel. Azért a 10. évfolyamos mérést veszem alapul,
mert a korábbi adatok eredményei az általános iskolában elsajátított tudást és
az ott megjelenő hozzáadott pedagógiai értéket mutatja be. Most viszont azt
fogjuk megfigyelni, hogy az a két év, amit a tanulók az intézményben
eltöltöttek a 2014-es mérésig, miként hatott kompetenciáik fejlődésére illetve,
hogy az itt eltöltött évek alapján mi mutatkozik meg a hozzáadott pedagógiai
értékből.
Az iskolák Eger más-más
lakókörnyezetében helyezkednek el. Ez az ott tanuló diákok összetételében abban
nyilvánulhat meg, hogy amíg a Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola 107 10.
évfolyamos tanulója között 7 halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) és 5
beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel (BTMN) küzdő diák van
regisztrálva, addig a Wigner Jenő Szakközépiskolában csupán 1 BTMN-es. Ezen az
évfolyamon 102 illetve 121 tanuló vett részt a 2014-es mérésen, melyet a
hozzáadott pedagógiai érték szerint a következőképpen elemezhetünk.
A Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskolában
megállapították a CSH-indexet, így annak fényében megállapíthatjuk, hogy az
iskola mind matematikai, mind szövegértési tudását tekintve az átlag alatt
helyezkedik el az országos eredmények tükrében. Vagyis a családi hátteret
figyelembe véve a tanulók nem teljesítenek a vártaknak megfelelően, azaz az
iskola nem fejleszti adottságaikhoz mérten a tudásukat. Az alkalmazott
matematikai tudás tekintetében a CSHI szerint legalább 1589 pontot kellett
volna elérnie az iskolának, ezzel szemben az 1519 pontot teljesített (1. ábra). Szövegértés tekintetében az
ideális az 1560 pont lett volna, az intézmény eredménye 1551 volt (2. ábra). Utóbbi talán elhanyagolható
is, azonban bárhogy próbálnánk kerekíteni a számokat, világosan látszik, hogy
bár a Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola meglehetősen diákközpontú iskola,
átlagalatti teljesítményt nyújt. Ebből arra következtethetünk, hogy a családi
háttérből kiindulva a hozzáadott pedagógiai érték negatív.
Már megvizsgáltuk a Kossuth Zsuzsanna
Szakközépiskolában a hozzáadott pedagógiai értéket egy mérési ponttal. Most
korábbi eredmény alapján két mérési ponttal is megbecsüljük. Ugyan ez az
osztály legutóbb 2012-ben vett részt mérésen, melynek eredményét figyelembe fogjuk
venni. Az Országos Kompetenciamérésen résztvevők közül 84 fő a 2014-es és a 2012-es
mérésen is részt vett. A matematikai kompetencia tükrében 2012‑ben 1564 pontot
értek el a tanulók, 2014-ben ez 1519-re csökkent (3. ábra), mellyel továbbra is az átlag alatt teljesítenek az összes
telephelyre illesztett regressziós egyenes alapján vártakhoz képest. A
szövegértési eredményeknél viszont némi javulás figyelhető meg; 1514-ről 1551-re
emelkedett az érték (4. ábra). Ezzel
10 ponttal az átlag felett teljesítettek. Látván ezeket az eredményeket
továbbra sem állítanám, hogy elég hatékony lenne a pedagógiai munka, de a
szövegértési mérés során látható értéknövekedés a pozitív változás jele lehet.
Most vegyük górcső alá a Wigner Jenő
Szakközépiskolát is. Ez az intézmény valószínűleg nem adott le elegendő
mennyiségű Tanulói kérdőívet, ugyanis a FIT jelentésében nem jelenik meg a
CSH-index függvényében mért teljesítmény. Így ebben az esetben csak a két
mérési adatból indulhatunk ki. Ha a matematikai részben elért pontokat figyeljük
meg, jól látható, hogy a 2014-ben szerzett 1709 pont és a 2012-ben megszerzett
1664 pont különbsége + 45pont, ha a frissebb adatból vonjuk ki a korábbi
eredményt. Ez alapján a grafikus ábrázoláson is jó látható (5. ábra), hogy a diákok előző évi
teljesítményükhöz képest jobban teljesítettek, vagyis a hozzáadott pedagógiai
érték nőtt. Ezzel az eredménnyel, az összes telephelyre illesztett regressziós
egyenes alapján, átlagon (1688) felüli teljesítményt nyújtottak. A szövegértési
kompetenciák esetében 1583-ról 1599-re emelkedett a pontszám, mely +16 (6. ábra) pont növekedést jelent. Ez a
különbség csekélynek tűnik, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a mérésen részt
vett 492 szakközépiskola közül csupán 71 intézmény teljesített jobban. Azonban
ez a tény elszomorító is, ha azt vesszük figyelembe, hogy az összes telephelyre
illesztett regressziós egyenes alapján ez az eredmény is átlagon (1615) aluli.
A két intézményt összehasonlítva pedig
azt állapíthatjuk meg, hogy a kínált képzésüknek megfelelően a reáltudományokban
jobban jeleskedik a Wigner Jenő Szakközépiskola, mint a Kossuth Zsuzsanna
Szakközépiskola, ahol viszont a diákok egyre jobb eredményt érnek el
szövegértésben, azonban így is az előző intézmény alatt teljesít.
A hozzáadott pedagógiai érték
vizsgálatával tehát jól látható, hogy egyes intézmények hogyan hatnak a
tanulókra vagy, hogy más, hasonló intézményekhez képest a pedagógiai munka az
adott iskolában mennyire eredményes. Arra mindenképp jó, hogy az iskolai
vezetőség és a tanárok lássák, hogy hova fejlődhetnek még, mert függetlenül
attól, hogy átlag alatt vagy átlag felett teljesítenek az iskolák, mindig lehet
valamin javítani, fejleszteni, újítani.
ÁBRÁK
A
következő ábrákon a képaláírásban megnevezett iskolák sárga ’A’ betűvel vannak
jelölve a többi iskola között. Az alábbiakban az Egri Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola, Szakiskola
és Kollégium eredményei láthatók a CSH-index és a tanulók korábbi eredményének
tükrében és a Wigner Jenő Műszaki, Informatikai Középiskola és Kollégium
eredménye a tanulók korábbi eredményei alapján. Illetve az átlaghoz (kék görbe)
viszonyított helyük is leolvasható.
1. ábra Egri Kossuth Zsuzsanna
Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, OM azonosító: 031620, Intézményi
jelentés, 10. évfolyam, Matematika
Átlageredmény a CSH-index tükrében telephelyenként
Átlageredmény a CSH-index tükrében telephelyenként
2. ábra Egri Kossuth Zsuzsanna
Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, OM azonosító: 031620, Intézményi
jelentés, 10. évfolyam, Szövegértés
Átlageredmény a CSH-index tükrében telephelyenként
Átlageredmény a CSH-index tükrében telephelyenként
3. ábra Egri Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola,
Szakiskola és Kollégium, OM azonosító.: 031620, Intézményi jelentés, 10. évfolyam, Matematika
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként, A telephely
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként, A telephely
4. ábra Egri Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola,
Szakiskola és Kollégium, OM azonosító.: 031620, Intézményi jelentés, 10. évfolyam, Szövegértés
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként, A telephely
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként, A telephely
5. ábra Wigner Jenő Műszaki,
Informatikai Középiskola és Kollégium, OM azonosító: 031617, Intézményi
jelentés, 10. évfolyam, Matematika
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként
6. ábra Wigner Jenő Műszaki,
Informatikai Középiskola és Kollégium, OM azonosító: 031617, Intézményi
jelentés, 10. évfolyam, Szövegértés
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként
Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében telephelyenként
Források
A blog témája igen izgalmas. A mutató kapcsán sokszor felvetődik az a kérdés, hogy egyáltalában mérhető-e a pedagógusok tudásteremtő és képességfejlesztő munkájának eredménye. A hozzáadott pedagógiai érték nagyon érdekes, és sok vitára okot adó fogalom. Az OKM kapcsán széles körben ismertté vált mutató családi háttérindexre alapozott kiszámítása, meghatározása maga is sokat változott az idők során. Az írás az OKM-ben alkalmazott módszert mutatja be két iskola eredményei kapcsán. Hogy a dolog nem egyszerű, azt mutatja már az is, hogy a két intézmény közül csak az egyikben lehetett a CSHI alapján értelmezni a változást. A szerző magas is megfogalmazza azokat a problémákat és kétségeket, amelyek a hozzáadott pedagógiai érték megállapítását nehezítik, de a valóságban azt hiszem ez a dolog még sokkal összetettebb. Az is érdekes kutatás lehetne, hogy maguk a pedagógusok, a tantestületek hogyan vélekednek a mutatóról.
VálaszTörlésA szerző egy megfogalmazásával mindenképpen vitatkoznék. Egy helyen azt írja, hogy a „hozzáadott pedagógiai érték negatív”. A negatív jelző itt szerintem nem értelmezhető, ha nem éri el a tanulók teljesítménye azt a szintet, ami a CSHI alapján elvárható, akkor nem érzékelhető a pedagógusok fejlesztő hatása, de negatív hatásról, rontásról azért ne beszéljünk. Őszintén remélem, hogy még a legrosszabb iskola sem ront a diákokon.
Ütőné Visi Judit
Kedves Ütőné Visi Judit!
TörlésKöszönjük a bejegyzését. Szeretném kérni, hogy a cikket egy 100-as skálán pontozza. Köszönettel: Admin
A cikk pontozása: 95/100
VálaszTörlésÜtőné Visi Judit